– minél önállóbban, minél jobban, minél többet
Iskolánk elsődleges feladata a felnőtt életre való felkészítés
- egyrészt az önkiszolgálás, önállóság, készségfejlesztés területén,
- másrészt pedig a munkára felkészítés, konkrét munkafolyamatok betanítása (kötöttségek, szabályok elsajátítása) során.
Vagyis a fiatalok fokozottabb önállóságának elérése mind az önkiszolgálásban, mind munkatevékenységekben, mind pedig a döntési helyzetekben.
Iskolánk az egész ország területéről fogad halmozottan sérült fiatalokat, akiknél a látássérülés és értelmi sérülés mellé sok esetben társulnak még egyéb fogyatékosságok vagy pszichés, illetve pszichiátriai zavarok és/vagy autisztikus tünetek, esetleg autizmus, valamint különféle magatartási- és viselkedészavarok. Mindez speciális eszköztárat és módszereket kíván meg a tanításban.
A délelőtt folyamán a közismereti tantárgyak (szocializáció, önismeretfejlesztés, önállóságra nevelés, felnőtt szerepek és döntési helyzetek tanulása, alapvető információk interiorizálása, szakmai alapozás, asztali munkatevékenységek, informatikai eszközök használata) és ún. gyakorlati modulok (szövött-tárgy készítés, nemezelés és agyagtárgy-készítés) oktatása zajlik.
A délelőtti tanórák és a délutáni foglalkozások során különös hangsúlyt kap:
- a kommunikációs kifejezőkészség megsegítése,
- képességeikhez mérten minél nagyobb önkiszolgálásra nevelés,
- alapvető háztartási ismeretek elsajátítása,
- mozgásnevelés,
- szocializáció,
- szenzoros és manipulációs készségfejlesztés.
Az 5-6 fős osztályokkal a gyógypedagógus osztályfőnök, a gyógypedagógiai asszisztens, délután pedig a nevelőtanár foglalkozik. A gyakorlati oktatást a szakoktatók, míg a mozgásfejlesztést a testnevelő tanár végzi. Szükség szerint sérülésspecifikus foglalkozásokon (tájékozódás és közlekedés tanítása, logopédia, gyógytorna) is részt vesznek a diákok.
Intézményegységünk fő célkitűzése:
- minél nagyobb önállóság elérése a mindennapi életben,
- tanulóink képességeikhez mérten minél önállóbban bekapcsolódjanak a munkafolyamatokba (a legegyszerűbb részfeladatoktól/cselekedtetéstől a bonyolultabb, összetett munkatevékenységekig),
- a különböző munkatevékenységek, résztevékenységek betanításával és a munkára felkészítéssel a felnőttkori elhelyezési (elhelyezkedési) lehetőségek esélyeinek növelése.
Tagintézményünkben – a legtöbb középiskolához hasonlóan – tartunk szalagavatót, év végén pedig elballagnak végzős diákjaink. Ezeken az ünnepeken tanulóink és kollégáink együtt készülnek és lépnek „színpadra”; verssel, zenével, hangszerrel.
Diákjaink életében alapvető szerepet töltenek be a rituálék és hagyományok, amelyek segítik fiataljaink szűkebb és tágabb környezetben való időbeli és térbeli tájékozódását (pl. rendszeresen tartott „zenedélutánok”, évszakokhoz köthető akadályversenyek).
A Készségfejlesztő Iskola tanulóink életében a köznevelés utolsó állomása, az utolsó négy év, amit az iskola védett falai között töltenek, mintegy hidat képezve egyrészt az általános iskola és a munka világa, másrészt pedig a gyermekkor és a felnőttkor között. Igyekszünk ezt a négy évet mindannyiuk számára érdekes és hasznos információk átadásával, minél nagyobb önállósodással, sikerélményekkel és szeretettel megtölteni.