„Just two steps” (Csak két lépés)

Út az inkluzívabb és hozzáférhetőbb oktatásért

A „Just two steps” (Csak két lépés) európai projekt lényege, hogy az iskolákat inkluzívabbá és hozzáférhetőbb környezetűvé tegyék, ahol minden fogyatékkal élő és nem fogyatékkal élő gyermek kibontakozhatja képességeit.

Budapest: Találkozó a projekt-tevékenységek tervezésére

A „Just two steps” (Csak két lépés): Az inklúzió és a részvétel iskolái” egy projekt, amelyet a milánói CBM támogat a torinói Istituto dei Sordi-val és iskolánkkal együttműködésben. A projekt Olaszországban (Milánó és Torinó) és Magyarországon valósul meg, az Európai Unió társfinanszírozásával az Erasmus+ program keretében.

Októberben iskolánkban szerveztünk találkozót a projekt-résztvevőknek.

A találkozó célja olyan tevékenységek megtervezése és kidolgozása volt, amelyek mindkét országban, az általános és a középiskolákban is bevonják a közösségeket.

  1. lépés: olyan iskolákban dolgozókból álló gyakorlati közösség építése, akik időről-időre találkoznak és a fogyatékkal élők jogaival, az Univerzális tanulás-tervezéssel (Universal design for learning) kapcsolatos tudásukat mélyítik, és mindenki számára elérhető oktatást fejlesztenek. Ez az együttműködésen alapuló csoport egy olyan teret alakít ki, ami a jó gyakorlatok cseréjének helyszíne lesz, ahol meg lehet majd osztani a saját tapasztalatokat és ki is lehet próbálni azokat.
  2. lépés: inklúziós és részvételi foglalkozások tervezése, „Akadályok nélküli iskola”, ahol 6-13 éves diákok alakítják ki iskolai és társadalmi környezetüket úgy, hogy azok inkluzívabbak legyenek. Az osztályok együtt dolgoznak, együtt ismerik fel azokat az akadályokat, amelyekkel naponta szembesülnek, és konkrét megoldásokat javasolnak a tanulási környezetük hozzáférhetőségének és inkluzívabbá tételének javítására. Olyan folyamatokat alakítanak ki, amelynek célja a saját autonómiájuk, a tudatosságuk és az együttműködésük megerősítése.
  3. lépés: fogyatékkal élő tanulókból és családjaikból álló nemzetközi csoport létrehozása, akik rendszeresen találkoznak online, hogy megvitassák az oktatási környezetben tapasztalható megkülönböztetés fő formáit. Ennek a csoportnak az a célja, hogy felhívja a diákok, az iskolai dolgozók és más családok figyelmét azokra a fizikai, szociális, viselkedési és kulturális akadályokra, amelyekkel a fogyatékkal élők nap, mint nap szembesülnek. Az inklúzió tanulási környezetekben való előmozdítása érdekében a csoport ajánlásokat tartalmazó dokumentumot, és egy figyelemfelkeltő videót készít a fogyatékossággal kapcsolatos előítéletek és sztereotípiák ellen.

Folytatjuk!

A projekt rendszeres találkozókkal, pedagógus-képzésekkel és diákoknak szóló workshopokkal folytatódik, ahol megosztjuk a magyar és az olasz iskolák erőforrásait és tapasztalatait.

Ez az Olaszország és Magyarország közötti együttműködés megerősíti azt a közös célt, hogy egy olyan oktatási rendszert építsünk ki, amely felkarolja a sokszínűséget és a különbözőségeket, értékelve minden, a tanulókban rejlő lehetőséget, függetlenül a tanulók képességeitől.

Just Two Steps logo
Címke , , , .Könyvjelzőkhöz Közvetlen link.